Wij organiseren kleinschaligheid
Kleinschaligheid en pluriformiteit zijn en blijven kenmerken van de LMC-scholen. Om de kleinschaligheid bestuurbaar en betaalbaar te houden zetten we in op een aanpassing van de organisatie door vestigingen te groeperen. Ordeningsprincipes zijn de onderwijskundige meerwaarde en geografische ligging. De beperkingen van de bestuurlijke grenzen willen we daarbij -in overleg met bijvoorbeeld de besturen van CVO en BOOR- in ogenschouw nemen.
Beleids- en beheersfunctie blijven gebundeld in een dienstverlenend stafbureau met op vestigings- of clusterniveau facilitaire functies.
Ambitie
Kleinschaligheid maakt in veel opzichten het verschil: menselijk, persoonlijk, ondernemend en effectief. Kleinschaligheid biedt ook goede garanties voor veiligheid, en niet alleen in de fysieke betekenis van het woord. Eind 2018 willen we een transparante, evenwichtige en goed bestuurbare organisatie met een verhoudingsgewijs kleine bovenschoolse overhead hebben, waarin voor een ieder duidelijk is hoe de onderdelen zich tot elkaar verhouden, welke verwachtingen medewerkers van elkaar mogen hebben en hoe samenwerken als vanzelfsprekend uit de structuur volgt.
Resultaat
Aan het eind van de planperiode bestaat de LMC-organisatie uit 8 á 10 scholengroepen, bestaande uit 2 of 3 locaties. Iedere scholengroep wordt geleid door een directeur met -per vestiging- een locatieleider. In functiebouwwerk, protocollen en reglementen is vastgelegd met welk mandaat en binnen welke kaders de medewerkers zich bewegen. Er is een adequate medezeggenschapsstructuur die aansluit bij het organisatiemodel. Ouders en leerlingen hebben daarin de plaats gekregen die hen toekomt.
Onze organisatie is op orde
We vatten onder "Organisatie" een groot aantal kleinere thema's samen, thema's waarvan we vinden dat zij de komende jaren volop aandacht verdienen zonder dat we er op deze plaats al te veel woorden aan willen wijden. Omdat zij ondersteunend zijn of omdat ze te vanzelfsprekend zijn. Voorbeelden daarvan zijn de vastlegging van de onderscheiden rollen van medewerkers of onderdelen van de LMC-organisatie, de ontwikkeling van de ondersteunende diensten, de effectiviteit van de organisatie
Ambitie
Eind 2018 willen we een goed uitgekristalliseerde relatie zien tussen scholen en staf, tussen CvB en uitvoeringsorganisatie, tussen Raad van Toezicht en CvB. We zetten in op professionalisering van alle lagen en functies in en van de organisatie. We streven naar continuïteit.
Resultaat
We beschikken in 2018 over een helder organisatiemodel waarin en waarvan voor alle betrokkenen (ook) is vastgelegd wat over en weer de verwachtingen zijn.
We kunnen ons in de verdeling van kosten meten met vergelijkbare onderwijsinstellingen als het gaat om de verhouding uitvoering: overhead. In feite zijn we een voorbeeld voor hen.
Het goed functioneren van de organisatie zien we onder meer terug in de tevredenheidsonderzoeken die we onder medewerkers maar ook onder leerlingen en ouders én onder onze andere "stakeholders" houden.
We behouden tenminste het marktaandeel dat LMC op 1 oktober 2013 had.