Wij zijn verbonden met Rotterdam
LMC is verbonden met Rotterdam, Rotterdam is verbonden met LMC. De wereld van de grote stad is de omgeving waar onze leerlingen opgroeien en naar school gaan. Rotterdam is spannend: de stad biedt kansen en kent uitdagingen. De grootstedelijke omgeving biedt kansen voor talentontwikkeling, in de eerst plaats voor onze leerlingen. Maar ook voor een ieder die voor LMC werkt. De stad kent ook grote vraagstukken in het bestrijden van bijvoorbeeld achterstanden en armoede. Onderwijs is een belangrijke bouwsteen voor het succes van de stad. Daar vinden onderwijs en gemeente elkaar als partner en begint hun zoektocht -ieder met een eigen verantwoordelijkheid- naar de manier waarop scholen hun opdracht het beste kunnen uitvoeren. Dat geldt ook voor andere maatschappelijke partijen in en om de stad. Verantwoordelijkheden worden steeds meer regionaal belegd. Samenwerking en partnerschap zijn belangrijke voorwaarden om die verantwoordelijkheden goed op te kunnen pakken. Voor heel Rotterdam en voor de wijde omgeving is het van groot belang dat de regionale arbeidsmarkt goed bediend wordt. Of het nu om Noord of om Zuid, om West of Oost, specifieke vraagstukken vragen om een specifieke aanpak. Denk daarbij bijvoorbeeld ook aan het belang van de Rotterdamse haven hierin.
Ambitie
LMC levert met een onderwijsaanbod een bijdrage aan de ontwikkeling van kinderen die hun weg in de samenleving weten te vinden, nu en in de toekomst. Ons onderwijs past bij de Rotterdamse context en dat stelt hoge eisen aan de kwaliteit. We ontplooien en behouden talent voor Rotterdam, sluiten aan op de maatschappelijke en economische vraagstukken in stad en regio. Vanuit onze verantwoordelijkheid voor goed onderwijs zijn we voortdurend in contact met onze omgeving en reageren we op maatschappelijke vragen. Bijvoorbeeld doordat we samen met onze partners zoeken naar kwaliteitsverbetering van het Rotterdamse onderwijs. Ons onderwijs staat dichtbij de samenleving en de praktijk.
Resultaat
LMC is een gewaardeerde partner van de Gemeente Rotterdam en serieus partij bij het vaststellen van doelstellingen voor het Rotterdamse onderwijs, bijvoorbeeld als het gaat om het realiseren van doelstellingen m.b.t. voortijdig schoolverlaters. Of bij het opleiden voor die gebieden van de arbeidsmarkt waar de vraag naar arbeidskrachten groot is, zoals techniek en de haven. Het onderwijs van onze scholen richt zich aantoonbaar op de oplossing van maatschappelijk en economische vraagstukken en zet daarbij in op de ontwikkeling van talenten en een succesvolle leerloopbaan voor leerlingen.
Wij zijn collegiaal voor onze onderwijspartners
Rotterdam kent een groot aantal scholen en schoolbesturen. LMC-scholen concurreren niet, maar onderscheiden zich. Samenwerken is van groot belang. Samenwerken om uit iedere leerling het beste naar boven te halen en talent de kans te geven zich te ontplooien. Samenwerken om de kwaliteit van het onderwijsaanbod, van scholen en van het onderwijs te verbeteren. Samenwerken om de gevraagde maatschappelijke bijdrage aan Rotterdam en aan de omgeving te kunnen leveren. Zorgplicht en passend onderwijs vragen om een heroriëntatie van ons onderwijs, of het nu om praktijkonderwijs, om VMBO, MAVO of om HAVO/VWO gaat. Versterking van de samenwerking in het regionale samenwerkingsverband Koers VO maar ook met onze partners in het primair onderwijs is daarvoor hard nodig. Omdat de positie van het beroepsgerichte VMBO onder druk staat en er tekorten op de arbeidsmarkt dreigen, is intensieve samenwerking met het MBO nodig, inhoudelijk en organisatorisch. Maar we vergeten onze HAVO/VWO-scholen niet, want ook die vragen om aandacht van onze partners in het HBO en WO-werkveld. Zij hebben -net als de andere onderwijssoorten van LMC- een sleutelrol in de emancipatie die politiek en maatschappelijke organisaties voor ogen hebben.
Ambitie
Iedere leerling komt op de goede plek in het onderwijssysteem met het oog op een zo kansrijk mogelijke onderwijscarrière. Voor iedere leerling organiseren we een sluitend aanbod van onderwijs en begeleiding in samenwerking met andere scholen en regionale partners. We staan daarvoor in voortdurend contact met onze onderwijspartners en beschouwen de bestuurlijke grenzen niet langer als vanzelfsprekend. Ouders en leerlingen ervaren aansluiting tussen PO en VO en tussen VO, MBO en Hoger Onderwijs. En voor onze kinderen in het praktijkonderwijs zetten we in op een mooie plek op de arbeidsmarkt, ieder op zijn of haar eigen niveau.
Resultaten
LMC is samenwerkingsgericht en een betrouwbare partner. We hebben een nieuw arrangement rond aanmelding en toelating van leerlingen in samenwerking met de Rotterdamse VO-besturen en gemeente ontwikkeld. De goede start van de onderwijsloopbaan van iedere leerling is daarmee gegarandeerd.
In het RPO borgen we de continuïteit en evenwichtige spreiding van het onderwijsaanbod voor de leerlingen van LMC-scholen. Intensievere samenwerking met andere besturen is daarbij wenselijk .
We hebben afspraken gemaakt over de versterking van het HAVO/VWO-onderwijs "op Zuid".
We hebben duurzame samenwerking waar mogelijk vastgelegd in overeenkomsten en leerroutes, met de vervolgopleidingen in MBO, HBO en WO, gericht op studiesucces van leerlingen.
LMC is coöperatief
Scholen zijn eigen leefgemeenschappen en werelden en dat hoort ook zo. Toch is naar buiten blijven kijken essentieel. Verbindingen met de buitenwereld zijn nodig om leerlingen te bieden wat zij nodig hebben en verdienen. Op de eerste plaats staat de relatie met en betrokkenheid van de ouders van onze leerlingen. Bedrijven en instellingen zijn belangrijk om onderwijs dichtbij de praktijk te organiseren en om stageplaatsen voor onze leerlingen te verzekeren. Met jeugdzorg en zorgaanbieders hebben we afspraken nodig om leerlingen het juiste ondersteuningsaanbod te kunnen bieden. We zijn altijd op zoek naar instellingen waarmee we het aanbod aan activiteiten dat we leerlingen bieden kunnen uitbreiden. Met al deze bondgenoten zijn we in gesprek. We betrekken ze bij onze keuzes en laten zien waarom we doen wat we doen.
Ambitie
We willen dat ouders zich betrokken en tevreden tonen over onze scholen. Met hen willen we komen tot een educatief partnerschap dat gericht is op een succesvolle schoolloopbaan en beroepsoriëntatie van onze leerlingen. Met instellingen voor jeugdzorg en zorg gaan we op zoek naar een sluitend vangnet. Voor al onze leerlingen streven we naar stages ten behoeve van beroeps- en maatschappelijke oriëntatie. Alle LMC-scholen zoeken verbindingen met Rotterdamse instellingen om extra aanbod voor onze leerlingen mogelijk te maken (kunst, cultuur, sport, bedrijven).
Resultaat
Partnerschap met jeugdzorg-aanbieders is opnieuw georganiseerd, passend bij de decentralisatie van de jeugdzorg, resulterend in wederzijdse betrokkenheid van Rotterdamse voorzieningen en LMC-scholen gericht op de beste ondersteuning van LMC-leerlingen.
Relaties met bedrijven/instellingen zijn zo georganiseerd dat er oriënterende stages zijn voor elke leerling en dat loopbaanoriëntatie georganiseerd kan worden in verbinding met de praktijk.
LMC-scholen kennen een hoge oudertevredenheid, zowel kwantitatief als kwalitatief in beeld gebracht.