Werken bij
Stel je voor...

dat je het onderwijs altijd al leuk vindt en denkt: ik stap aan boord bij SARO

Ik ben

Mariëlle Louter

Rol
Docent Frans, leerlingencoach en lid Medezeggenschapsraad

Onderwijstaak
Leerlingen verder helpen door aandachtig te luisteren en individuele oplossingen aan te dragen. 

 

Als kind ging Mariëlle altijd met haar ouders op vakantie naar Frankrijk. Zo ontstond de liefde voor het land én de taal. Ze bezocht de Alliance Française voor cursussen, las Franse boeken en werd zo een francofiel. Ooit secretaresse voor verschillende organisaties, kroop het bloed toch waar het niet gaan kon na het bezoeken van een onderwijsvoorlichtingsdag. Inmiddels is Mariëlle op haar plek als docent Frans bij SARO. In haar lessen praten haar leerlingen met de wijkagent of vloggen ze over een Rotterdams restaurant, allemaal in het Frans natuurlijk. Het straalt van haar af dat ze elke werkdag met haar grote hobby bezig is.  

Veel aandacht voor het individu
‘Ik ben hier op Mavo Centraal komen werken omdat de school zo kleinschalig is. Dat trok me heel erg aan, net als de betrokkenheid van ons team en de locatie hier in hartje Rotterdam. Ik ben coach van elf leerlingen in de derde klas, ik verzorg ondersteuningsuren en ik geef de brede brugklas les. Dat is een klas waarin leerlingen twee jaar de tijd krijgen om zich te ontwikkelen richting een schooladvies. Aan het eind van die periode krijgen ze een advies voor kader, mavo of havo. Met ingang van volgend jaar heb ik ook een rol in de medezeggenschapsraad. Kortom, een breed scala aan taken en uitdagingen. De leerlingen in mijn coachklas staan bijvoorbeeld voor hun beroepskeuze en zijn heel erg bezig met wat ze na school gaan doen. Daar begeleid ik ze bij en ben voor hen het aanspreekpunt. Dat geldt ook voor mijn collega-docenten trouwens. Door aandachtig te luisteren en individuele oplossingen aan te dragen, hoop ik het verschil te maken.’ 

Door aandachtig te luisteren en individuele oplossingen aan te dragen, hoop ik het verschil te maken

– Mariëlle Louter

Helpende handen
‘Mijn inspiratie als docent haal ik vooral uit de leerlingen waar we het uiteindelijk voor doen. Als ik elke dag die koppies zie, heerlijk! Natuurlijk luisteren ze niet altijd, eerlijk is eerlijk. Dus de ene dag heb je een stevige discussie en de volgende dag krijg je weer een knuffel. Dat zijn zulke mooie dingen, daar word ik echt ontzettend blij van. Daarnaast ondervind ik veel steun van mijn collega’s. Ons team is gewoon heel fijn en je mag fouten maken, je mag onderuitgaan en daar kun je natuurlijk veel van leren. Ik heb het gevoel dat ik voortdurend van alle kanten word geholpen.’ 

Soms het werk mee naar huis 
‘Sommige mensen kunnen werk en privé maar moeilijk gescheiden houden. Daar ben ik er één van. Het loopt bij mij regelmatig in elkaar over, vooral omdat ik beginnend docent ben. Mijn collega’s maken er wel eens grapjes over, bijvoorbeeld dat ik op vrijdag vaak met tassen vol werk naar de vrijdagmiddagborrel kom. Bovendien moet ik als startend docent nog ontzettend veel leren, ook op pedagogisch gebied. Maar ik vind het gewoon leuk om een paar stapjes extra te zetten, zelfs als dat buiten schooltijd is.’ 

Een succeservaring
‘Ik herinner me een leerling, een examenkandidaat. We waren in de klas bezig met een schrijfopdracht maar hij snapte er niets van en mopperde enorm. Hij zat echt op slot, daarom heb ik hem stap voor stap geholpen. Na een paar weken heeft hij in een lesuur van 80 minuten een heel behoorlijke brief in het Frans geschreven. Later zei hij tegen mij dat hij zo ongelofelijk veel geleerd had in 80 minuten. Toen dacht ik: kijk, daar doe ik het voor. Dit soort successen en contactmomenten motiveren mij persoonlijk enorm.’ 

Ook onderdeel worden van SARO? Bekijk alle vacatures hier.

Meer verhalen lezen van onze collega's? Het werken bij SARO-magazine' open je hier.

Top