Werken bij
Stel je voor...

je helemaal thuis voelen op je werk

Ik ben...

Marciano Casetta

Rol
Zij-instromer, geeft les aan groep 6

In juni 2024 rondde Marciano Casetta (39) het SARO zij-instroomtraject succesvol af. Dit schooljaar draait hij volledig zijn eigen groep 6. ‘Het vertrouwen dat de leerlingen mij elke dag weer opnieuw geven, dat is onbetaalbaar!’ vertelt hij enthousiast. Lees verder wat hij zocht en vond in zijn baan bij een van de mooie basisscholen van SARO.

Ruim twee jaar geleden besloot je de overstap te maken, hoe ging dat?
‘Na mijn studie Commerciële Economie aan de Hogeschool Rotterdam heb ik onder andere gewerkt in diverse marketingfuncties bij Microsoft. Het salaris, de collega’s en het werk bevielen op zich prima. Maar de commerciële wereld voelde voor mij toch niet helemaal als mijn roeping. Toen ben ik gaan werken bij een stichting die mensen met afstand tot de arbeidsmarkt begeleidt naar werk. Daar heb ik kennis kunnen maken met een toen voor mij hele nieuwe tak van sport: het helpen verder brengen van mensen. Hen begeleiden bij hun groei en ontwikkeling vind ik heel waardevol. Dat smaakte naar meer, maar dan liefst in een omgeving met meer doorgroeimogelijkheden. Uiteindelijk ben ik dankzij een tip van mijn vriendin in het zij-instroomtraject van SARO beland.’

Hoe kijk je nu terug op die keuze?
‘Die keuze bleek voor mij echt de gouden stap. Ik had altijd al een goede klik met kinderen; met hen connecten gaat mij goed af. Vooral met leerlingen in de midden- en bovenbouw. Het vergt natuurlijk wel voorbereiding maar dat is ook leuk om te doen. Ik ben websites gaan kijken, ben scholen gaan bezoeken en heb gesprekken gevoerd. Overigens vond ik de ‘Wiscat’ rekentoets echt superlastig. Ik dacht meteen na het maken van die toets: ‘Het zal toch niet zo zijn dat mijn droom niet door kan gaan?’ - wat me extra inzicht gaf dat ik echt het primair onderwijs in wilde. Gelukkig heb ik de toets met vlag en wimpel gehaald.’

Hoe verliep het daarna?
‘Een van de onderdelen van het zij-instroomtraject is het opbouwen van een portfolio. Je gaat motiveren en onderbouwen waarom je het onderwijs in wilt en laten zien dat je het in je hebt. Zonder enige ervaring mag je dan een les verzorgen voor een groep. Dat verloopt natuurlijk niet vlekkeloos. Maar dat maakt niet uit: de mensen die de les bijwonen kijken of je potentie hebt en of je ‘kneedbaar’ bent. Vanaf dag 1 voor de klas staan: dat is toch geweldig? En doordat je stapje voor stapje steeds meer ervaring krijgt gaat het je ook steeds beter af. En het mooie is: het kost energie, maar het zijn de leerlingen die je die energie geven!’

Wat heb je over jezelf geleerd?
‘Ik ben vorig jaar juni afgestudeerd en sta nu het eerste jaar zelfstandig voor klas 6 van de Nieuwe Park Rozenburgschool. Wat het traject me heeft gebracht is dat het me heeft gesterkt in het idee dat ik wil blijven ontdekken en leren. Dat vind ik hele belangrijke eigenschappen, zeker voor een leerkracht. Ik ben leergierig en zoek altijd naar manieren hoe iets nóg beter te doen. Verder heeft het me geleerd dat je als mens best sterk bent. Je gaat soms finaal af en toch veer je weer op en ga je weer door. Dat vergt ruggegraat en discipline. Daarnaast heeft het gebracht dat werken óók plezier is! In mijn commerciële functie moest je voldoen aan targets, waren lease-auto's het gesprek van de dag, noem maar op. Hier mag ik allemaal dingen. Dat maakt dat ik als persoon me in mijn werk veel meer thuis voel en ontspannen ben.’

Hebben de leerlingen daar ook een rol in gespeeld?
‘Jazeker! Ze houden me jong. Kinderen zijn als een spiegel. Als ik niet lekker voor de klas sta, dan krijg je dat terug. Die pure onbevangenheid van de leerlingen; het vertrouwen krijgen; de 25 paar ogen die mij elke dag verwachtingsvol aankijken; dag in, dag uit hun lach en opgewektheid: dat zou ik niet meer willen missen. Zo liep liep ik bijvoorbeeld nooit de polonaise. Nu meer dan ooit. Die vrolijkheid, hoe mooi is dat?! We werken hard én er is ruimte voor andere dingen.’

Hoe zie je jouw toekomst voor je?
‘Ik hoop de voldoening en de energie die ik nu heb en krijg, vast te houden en ‘meters te maken’. Het is een hele fijne klas. Daarnaast verhuis ik binnenkort met mijn vriendin van Rotterdam naar een nieuw huis in Maasluis. De school blijft van daaruit heel prima bereikbaar.’


Waar hoop je in te kunnen groeien?
‘Ik vind het best lastig om wat leerlingen soms zeggen of doen niet persoonlijk op te vatten. Soms zijn leerlingen verveeld of vermoeid, ze doen iets brutaals of hebben zo'n boeit-me-niet houding. Althans: zo lees ik dat dan. Om dan niet meteen te denken: ‘Wat ik breng of hoe ik het breng, is niet boeiend genoeg.’ Dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn: het zijn leerlingen die misschien zijn gestart met puberen. Als leerkracht hoef je natuurlijk niet alles op jezelf te betrekken. Dat realiseer ik me ook, maar als je relatieve 'starter’ is dat voor mij soms wel een dingetje.’

Wat wil je meegeven aan mensen die ook een overstap overwegen?
‘Het klinkt misschien als een open deur maar het is echt waar: als je voelt ‘Ik heb hier oren naar’, ga het dan vooral doen! Kom gerust een keertje bij mij kijken in de klas. Draai een ochtendje mee. Je mag ook gewoon voorin of achterin komen zitten.  Je moet het gewoon zien en voelen. Ik heb een hele leuke klas dus dat gaat goed komen.’

Kom naar de SARO Meet & Greet
Twijfel je over de overstap naar het basisonderwijs of voortgezet onderwijs? Vraag je je af of jouw talenten en ervaring passen in een klaslokaal? Kom naar de SARO Meet & Greet voor zij-instromers in het PO:

Wanneer: Maandag 3 februari 2025;
Waar: SARO, Linker Rottekade 292, Rotterdam;
Tijden: van 17:00 tot 18:00 uur.

Tijdens deze bijeenkomst vertellen we je alles over de mogelijkheden rondom het zij-instroomtraject bij SARO. Je krijgt praktische informatie en ontdekt hoe jij kinderen kunt laten groeien én zelf een nieuwe stap kunt zetten. Zij-instromer Marciano is er ook aanwezig. Ook hij staat je graag te woord!

Wil je erbij zijn? Meld je alvast aan via: info@werkenbijsaro.nl.
Mis deze kans niet en begin 2025 met een nieuw perspectief op jouw toekomst én die van onze leerlingen.