jouw passie een podium geven
Ik ben...
Joyce van Tol
Rol
Zij-instromer, geeft les aan groep 6
Joyce werd zij-instromer bij SARO: “Mijn passie een podium geven, dát is wat ik nu doe!”
Ongeveer anderhalf jaar geleden besloot Joyce van Tol (38) om helemaal te gaan voor haar droom: een baan als leerkracht in het basisonderwijs. Intussen heeft zij deze mooie carrièreswitch achter de rug en staat zij al een jaar met veel voldoening voor de klas.
Wat heeft jou doen besluiten om de overstap te maken naar het basisonderwijs?
‘Ik heb communicatie gestudeerd en in dat vak ook verschillende banen gehad. Hiervoor werkte ik bij Hogeschool Rotterdam op de front office voor de Diensten.
Al heerste er een hele prettige sfeer waarbij ik met veel verschillende mensen samenwerkte, zocht ik toch naar meer – of misschien wel een andere - uitdaging.
De droom die ik al jaren koesterde, kreeg daardoor de ruimte: voor de klas staan in het basisonderwijs. Uiteindelijk was het moment daar. Ik had voldoende rust in mijn hoofd om de ‘de grote stap' te zetten. Dat heb ik toen gedaan. Sinds vorig jaar februari volg ik het zij-instroomtraject. Naar verwachting heb ik deze begin volgend jaar afgerond. Het voelde echt als een grote beslissing. Maar dat ik die heb genomen, daar ben ik dagelijks heel blij om!’
Hoe is dat vervolgens gegaan?
‘Ik heb mensen uit het onderwijs gesproken en veel websites bekeken; van de overheid en van diverse hogescholen die een pabo-opleiding aanbieden. Wat ik belangrijk vind, is dat je in het zij-instroomtraject meteen in dienst komt bij het bestuur waar je voor kiest. Ik koos voor SARO (voorheen: LMC Voortgezet onderwijs en Kind en Onderwijs Rotterdam) en ben in februari vorig jaar gestart op Onze Wereld. Nu sta ik voor groep 6 bij Het Spectrum, de school waar mijn zoontje ook op zit. Ik zag mijzelf al wel langer hier rondlopen. Hoe mooi is het dat ik nu onderdeel ben van dit leuke team!’
Hoe was je start op school?
‘In eerste instantie heb ik als een spons alle info opgezogen. Ik heb veel geobserveerd. Ik weet nog dat ik het best spannend vond om in de lessen zelf de leiding te nemen. Dan zie je dat een praktijkbegeleider een heel belangrijke rol heeft. Zij heeft mij toen stapje voor stapje een steeds groter deel van de lesdag voor mijn rekening laten nemen. Uiteindelijk ‘draaide’ ik de dag zelfstandig. Uren maken, daar gaat het om. Dat is de key: gewoon doen! Je wordt in het diepe gegooid, je krijgt als het ware nog net een zwembandje om. Maar je redt het wel: alles wat je leert, valt op zijn plek; je leert verbanden te leggen. Dat is de snelste manier om het lesgeven je eigen te maken en te leren.’
Wat vond je lastig?
‘Iedereen die een zij-instroomtraject gaat volgen, moet een wiscat toets maken. Die vond ik heel lastig en het vergt veel voorbereiding. Toch moet je deze halen, anders word je niet toegelaten. Daarnaast moet je een uitgebreid portfolio aanleveren met daarin bewijsmaterialen van je competenties. En je doet een praktijk-assessment. Hierin laat je zien dat je het in je hebt om daadwerkelijk voor de klas te staan. Voordat je echt officieel kunt starten met het zij-instroomtraject, heb je dus al een heel proces doorlopen. Wat mij opvalt in het onderwijs is dat iedereen elkaar graag helpt. Dat is heel waardevol.'
Wat vind je meevallen?
‘Op pedagogisch vlak ervaar ik dat het als voordeel werkt dat ik ook moeder ben. Ik handel vanuit nature. Ook krijg je vanuit je werkschool en de Pabo voldoende ruimte voor je opdrachten, dus qua planning is het goed te doen naast een gezinsleven. Ik heb lang en goed nagedacht over mijn overstap en deze zorgvuldig voorbereid, mede met hulp van anderen.’
Heb je ambities of dromen?
‘Het lijkt me heerlijk om over een poosje in mijn werk wat vaker te kunnen vertrouwen op die automatische piloot. Dat klinkt misschien gek, maar ik bedoel dat positief. Voor de klas staan is al best intensief en als starter stop je er dan nog extra veel tijd in. Hoe meer ervaring, hoe meer tijdsbesparing je dat oplevert.’
Heb je tips?
‘Ga snuffelstages doen; kijk of je het echt leuk vindt. Je wordt met open armen ontvangen! En wees eerlijk naar je gevoel. Als dit echt is wat je wilt, als het echt vanuit je hart komt, dan zeg ik: “Gewoon doen!”. Je voelt het pas echt wanneer je in een klas bent. De interactie met de kinderen is voor mij goud waard. Dat zou ik niet meer willen missen!’
Kom naar de SARO Meet & Greet
Twijfel je over de overstap naar het basisonderwijs of voortgezet onderwijs? Vraag je je af of jouw talenten en ervaring passen in een klaslokaal? Kom naar de SARO Meet & Greet voor zij-instromers in het PO:
Wanneer: Maandag 3 februari 2025;
Waar: SARO, Linker Rottekade 292, Rotterdam;
Tijden: van 17:00 tot 18:00 uur.
Tijdens deze bijeenkomst vertellen we je alles over de mogelijkheden rondom het zij-instroomtraject bij SARO. Je hoort inspirerende verhalen van zij-instromers die je al voorgingen, je krijgt praktische informatie en ontdekt hoe jij kinderen kunt laten groeien én zelf een nieuwe stap kunt zetten.
Wil je erbij zijn? Meld je alvast aan via: info@werkenbijsaro.nl.
Mis deze kans niet en begin 2025 met een nieuw perspectief op jouw toekomst én die van onze leerlingen.
Bekijk de vacature ‘Zij-instroomtraject SARO hier’