Werken bij
Stel je voor...

een lesrooster van 70 minuten voor meer leerlingeninteractie.

Hildert Bogaards

Rol
Economie docent, roostermaker, lid Medezeggenschapsraad en Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad 

Onderwijsdroom
Elk Rotterdams kind krijgt dezelfde kans.

 

Van huis uit is Hildert een energieke econoom, die op zijn school heel veel rollen vervult. Docent economie is daar één van. Hij draait zelfs zijn hand niet om voor het organiseren van een reisje naar Parijs voor de vierde klas dit jaar. Een goed begin van een schooldag is voor hem het eten van een kom Brinta om daarna op zijn fiets te springen. Deze fiets heeft hij aangeschaft via het SARO-fietsenplan. ‘Ik ben vandaag zo vrolijk’ van Herman van Veen is zijn lijflied. Hij werkt al meer dan 25 jaar in het onderwijs en ook op dezelfde school. Wat is het geheim van deze positivist?

Stabiliteit als basis
‘Samen’ betekent voor mij samenwerken aan iets positiefs. Ik geniet elke dag van het contact met mijn leerlingen. Als zij goed in hun vel zitten en blij zijn, dan beweeg je met elkaar vanzelf naar goede resultaten. De basis is voor mij de connectie met mijn leerlingen. En natuurlijk mijn collega’s met wie ik het samen doe. Dit stimuleert mij op het werk. We hebben een stabiel docententeam. Die stabiliteit is heel fijn. Ik ervaar daardoor een soort familiegevoel met mijn collega’s.’ 

Voordelen naast een uitstekend salaris
‘Ik heb de luxe gehad om de ontwikkeling van mijn eigen kinderen van heel dichtbij mee te maken. Juist door mijn baan in het onderwijs. Docent zijn heeft absoluut voordelen, roep ik tegen iedereen. Je hebt twaalf weken vakantie per jaar en een heel goed salaris. Ja, je hebt geen van 9 tot 5 baan. De ene keer begin ik om 9.30 uur, de andere keer werk ik tot laat door. Ik kan zelf kiezen of ik naar huis ga en daar werk of dat ik nog op school blijf om te werken. Het is vooral een kwestie van de kaders van je werk en je eigen grenzen kennen.’

Een leerling kwam naar me toe en die zei uit de grond van z’n hart: “Bedankt dat u me echt hebt gezien”. Dat raakte me.

Grappen als lesgereedschap
‘Ik wil mijn leerlingen aanzetten tot samenwerking. Typerend voor mijn stijl van lesgeven is dat ik veel grapjes maak in de les, maar wel met een serieuze ondertoon. Ook heb ik een luisterend oor. Ik probeer altijd de actualiteiten te betrekken in mijn lessen. Leerlingen wil ik vooral laten zien dat mijn lesstof direct impact heeft op hun dagelijks leven. Dat is met mijn vak economie ontzettend leuk en makkelijk.’

Hart voor onderwijs
‘De vlam voor het onderwijs ontwaakte bij mij in groep acht. Toen wist ik al dat ik voor de klas wilde staan. Van mavo naar havo en direct door naar de lerarenopleiding. Die vlam is werkelijk nooit gedoofd. Het geheim dat ik hier al 25 jaar werk? De kleinschaligheid. Ook hebben we hier op de TooropMavo lessen van 70 minuten, wat best uniek is. Hierdoor is er echt tijd voor de leerlingen. Het zorgt ervoor dat er meer interactie en reflectie mogelijk is in de les. Bij de diploma-uireiking vorig jaar kwam er een leerling naar me toe en die zei uit de grond van z’n hart: “Bedankt dat u me echt hebt gezien”. Dat raakte me. Als iemand twijfelt om in het onderwijs te komen werken dan nodig ik diegene van harte uit om een dag met mij mee te lopen.

Ook onderdeel worden van SARO? Bekijk al onze vacatures hier.

'Het werken bij SARO-magazine' open je hier.

Top